Ankstesniame įraše „PVM pradžiamokslis“ pasakojome apie PVM mokesčio esmę ir principus. Šis straipsnis skirtas atsakyti į dažniausiai konsultacijų metu girdimą klausimą: „Ar verta tapti PVM mokėtoju?“. Deja, vieno atsakymo nėra, bet egzistuoja kelios paprastos taisyklės, keli skaičiavimai, padėsiantys įsivertinti ir rasti pradedančiam verslui geriausią sprendimą.
PVM mokėtoju privaloma tapti pasiekus įstatymu nustatytas ribas (apie jas – kitame įraše), bet iki tol verslas (nesvarbu, ar įmonė, ar asmuo, vykdantis individualią veiklą) gali nuspręsti, ar nori būti PVM mokėtojas, ar ne. Tai – vienas aktualiausių klausimų pradedančiajam verslininkui.
Atsakymo visada reikia ieškoti produkte ir pirkėjų tipe. Įvertinus minėtus kintamuosius, lengviau priimti teisingą sprendimą. Šiame įraše peržvelgsime kelis pagrindinius tipus ir skaičiavimo pavyzdžius. Nors pavyzdžiuose bus kalbama apie įmones, šie skaičiavimai aktualūs ir gyventojams, vykdantiems individualią veiklą.
Pavyzdžiuose naudosime dvi schemas:
- B2C – Business to Customer, arba verslas gyventojui arba ne PVM mokėtojui;
- B2B – Business to Business, arba verslas verslui PVM mokėtojui.
Pirmas pavyzdis – paslaugos B2C schemoje. Paslaugų įmonė teikia paslaugas gyventojams. Tai grožio salonas, kurio viena paslauga vidutiniškai kainuoja 50 Eur. Šios paslaugos kainodara pateikta lentelėje:
Eur |
Be PVM |
PVM |
Viso |
Medžiagos |
5,00 |
1,05 |
6,05 |
Darbuotojo darbo užmokestis |
23,00 |
– |
23,00 |
Viso |
28,00 |
1,05 |
29,05 |
Paslaugos kaštai (sąnaudos) |
29,05 |
||
Paslaugos pardavimo kaina |
50,00 |
||
Pelnas |
20,95 |
Ne PVM mokėtojas pirkimo PVM įskaičiuoja į prekės ar paslaugos savikainą, o fizinių asmenų išlaidos visada bus galutinė kaina su PVM.
Grožio salonui tapus PVM mokėtoju, atsiranda prievolė prie pardavimo kainos pridėti PVM, kurį turės surinkti iš pirkėjų ir sumokėti į valstybės biudžetą. Nustatant kainodarą, verslas pats gali rinktis, ar PVM mokestį nori pridėti prie kainos, ar įskaičiuoti į jau nustatytą kainą. Žemiau pateikiame skaičiavimą, kaip keistųsi kainodara, kai galutinė kaina pirkėjui lieka nepakitusi.
Eur |
Be PVM |
PVM |
Viso |
Medžiagos |
5,00 |
1,05 |
6,05 |
Darbuotojo darbo užmokestis |
23,00 |
– |
23,00 |
Viso |
28,00 |
1,05 |
29,05 |
Paslaugos kaštai (sąnaudos) |
28,00 |
||
Paslaugos pardavimo kaina |
41,32 |
8,68 |
50,00 |
Mokėtinas PVM į biudžetą |
7,63 =8,68-1,05 |
||
Pelnas |
13,32=41,32-28,00 |
Pirkimų dalis su PVM labai maža paslaugos kainodaroje, didžioji dalis yra žmogiškieji ištekliai. Todėl, norint konkuruoti rinkoje ir išlaikyti paprastam gyventojui patrauklią kainą, grožio salono pelnas sumažėja nuo 20,95 Eur iki 13,32 Eur už atliktą paslaugą.
Grožio salonui nusprendus pridėti PVM prie parduodamų paslaugų, kainos kainodara būtų:
Eur |
Be PVM |
PVM |
Viso |
Medžiagos |
5,00 |
1,05 |
6,05 |
Darbuotojo darbo užmokestis |
23,00 |
– |
23,00 |
Viso |
28,00 |
1,05 |
29,05 |
Paslaugos kaštai (sąnaudos) |
28,00 |
||
Paslaugos pardavimo kaina |
50,00 |
10,50 |
60,50 |
Mokėtinas PVM į biudžetą |
9,45 |
||
Pelnas |
22,00 |
Dėl pirkimo PVM susigrąžinimo verslas turėtų šiek tiek didesnį pelną, tačiau paslaugos kaina pabrangtų 21 procentu.
Panagrinėkime paslaugas, kurių didesnę kainos dalį sudaro pirkimai. Įmonė atlieka įrangos remonto paslaugas, į kurių savikainą įskaičiuotos ir visos reikiamos medžiagos. Atliktų paslaugų vidutinė kaina – 1000 Eur, paslaugas įmonė teikia ir gyventojams (B2C), ir įmonėms (B2B).
Paslaugos, kai pardavėjas ne PVM mokėtojas, kainodara susideda iš:
Eur |
Be PVM |
PVM |
Viso |
Medžiagos |
400,00 |
84,00 |
484,00 |
Įrankiai |
100,00 |
21,00 |
121,00 |
Darbuotojo darbo užmokestis |
200,00 |
– |
200,00 |
Viso |
700,00 |
105,00 |
805,00 |
Paslaugos kaštai (sąnaudos) |
805,00 |
||
Paslaugos pardavimo kaina |
1000,00 |
||
Pelnas |
195,00 |
Tapus PVM mokėtoju ir PVM įskaičiavus į kainą, kainodara pasikeistų
Eur |
Be PVM |
PVM |
Viso |
Medžiagos |
400,00 |
84,00 |
484,00 |
Įrankiai |
100,00 |
21,00 |
121,00 |
Darbuotojo darbo užmokestis |
200,00 |
– |
200,0 |
Viso |
700,00 |
105,00 |
805,00 |
Paslaugos kaštai (sąnaudos) |
700,00 |
||
Paslaugos pardavimo kaina |
826,44 |
173,56 |
1000,00 |
Mokėtinas PVM į biudžetą |
68,56 |
||
Pelnas |
126,44 |
Įskaičiavus PVM į galutinę darbų kainą, pelnas sumažėtų nuo 195 Eur iki 126,44 Eur. Kai paslauga teikiama gyventojui, tenka arba prarasti pelno dalį, arba didinti paslaugos galutinę kainą.
Tačiau pirkėjui, kitam PVM mokėtojui, galutinė paslaugos kaina yra aktuali be PVM (apie to priežastis daugiau pasiskaityti galite čia). Todėl pirmuoju atveju, būdamas ne PVM mokėtojas, verslas parduotų paslaugą, kuri pirkėjui kainuotų 1000 Eur, o antruoju atveju, būdamas PVM mokėtojas, verslas parduotų paslaugą, kuri pirkėjui kainuotų 826,44 Eur.
Kai verslo schema B2C, tapimas PVM mokėtoju dažniausiai labai jautrus klausimas, tačiau kai vadovaujamasi schema B2B, tapimas PVM mokėtoju visada suteikia galimybių. Pažvelkime, kaip šiuo atveju pasikeistų kainodara, kai B2B schemoje būtų norima parduoti uždirbant tuos pačius 195 Eur pelno nuo suteiktų paslaugų.
Eur |
Be PVM |
PVM |
Viso |
Medžiagos |
400,00 |
84,00 |
484,00 |
Įrankiai |
100,00 |
21,00 |
121,00 |
Darbuotojo darbo užmokestis |
200,00 |
– |
200,00 |
Viso |
700,00 |
105,00 |
805,00 |
Paslaugos kaštai (sąnaudos) |
700,00 |
||
Paslaugos pardavimo kaina |
895,00 |
187,95 |
1082,95 |
Mokėtinas PVM į biudžetą |
82,95 |
||
Pelnas |
195,00 |
Tapęs PVM mokėtoju, verslas kitai įmonei PVM mokėtojai gali pasiūlyti paslaugą, kuri pirkėjui kainuos ne 1000 Eur, o 895 Eur, ir išlaikyti tokį patį 195 Eur pelną. Būtent dėl šios situacijos bendradarbiaujant su įmonėmis pirkėjai PVM mokėtojai daug mieliau renkasi pardavėjus PVM mokėtojus.
Panagrinėkime, kaip keisis kainodara, kai parduodamos prekės.
Eur |
Be PVM |
PVM |
Viso |
Prekės įsigijimo kaina |
200,00 |
42,00 |
242,00 |
Prekės pardavimo kaina |
350,00 |
||
Pelnas |
108,00 |
Tapus PVM mokėtoju ir norint išlaikyti tą pačią 350 Eur prekės kainą, kainodara atrodys taip:
Eur |
Be PVM |
PVM |
Viso |
Prekės įsigijimo kaina |
200,00 |
42,00 |
242,00 |
Prekės pardavimo kaina |
289,25 |
60,75 |
350,00 |
Mokėtinas PVM į biudžetą |
18,75 |
||
Pelnas |
89,25 |
Norint išlaikyti tokį patį 108 Eur pelną nuo pardavimo kainodara bus
Eur |
Be PVM |
PVM |
Viso |
Prekės įsigijimo kaina |
200,00 |
42,00 |
242,00 |
Prekės pardavimo kaina |
308,00 |
64,68 |
372,68 |
Mokėtinas PVM į biudžetą |
22,68 |
||
Pelnas |
108,00 |
Kai pirkėjai – tik fiziniai asmenys arba kiti ne PVM mokėtojai, arba didinama prekės kaina, arba aukojama pelno dalis. Tačiau kai parduodama prekė kitam verslui PVM mokėtojui, jiems aktuali prekės kaina be PVM. Pirmu atveju, kai verslas neįsiregistravęs PVM mokėtoju, jis parduos prekę B2B schemoje, ji pirkėjui kainuos 350 Eur. Tačiau, tapęs PVM mokėtoju, verslas galės pasiūlyti prekę, kurios galutiniai kaštai pirkėjui bus daug mažesni.
Versle yra daug schemų. Kiekvieno verslo sava kainodara. Tačiau, prieš priimant sprendimus, visada reikia atlikti kelis paprastus skaičiavimus, įsivertinant galimybes ir nustatant mokesčio įtaką kainai bei pelnui. Jeigu kaimynui verslininkui PVM yra siaubas, tai nereiškia, kad Jums jis nesuteiks daugiau galimybių. Tačiau gali būti ir atvirkščiai. Jūsų pažįstamas girsis PVM suteikiamomis galimybėmis, o Jūs turėsite mažesnį konkurencingumą arba pelningumą.
Numatomas kitas straipsnis – „Ribos, kada privaloma tapti PVM mokėtoju“.